Gezonde voeding voor jonge kinderen

Contact

Voor mij is het geven van gezonde voeding aan kinderen belangrijk. 's Ochtends maak ik vers fruit/een fruithapje voor de kinderen klaar. Tussen de middag een broodje met gezond broodbeleg en 's middags nog een gezonde snack tussendoor. Eventueel kunt u avondeten meegeven. Mocht u speciale wensen rond voeding hebben dan hoor ik het graag.

Voorbeelden gezond broodbeleg:

Zonnefruit van Zonnatura, appelstroop, magere kaas- en vleeswaren (ham, kipfilet), geprakte banaan.

!Smeerkaas is voor jonge kinderen minder gezond vanwege het hoge zoutgehalte.

!Smeerleverworst bevat veel vitamine A. Een teveel aan deze voedingsstof kan schadelijk zijn.

Enkele gezonde tussendoortjes:

Fruit, komkommer, tomaatjes, gezwavelde rozijntjes en gedroogd fruit, mini rijst wafels (zonder zout), crackers, koekjes zonder suiker, volkoren soepstengels, yoghurt. Merken als Zonnatura en Organix Goodies hebben verantwoorde tussendoortjes in hun assortiment.

Drinken:

In plaats van roosvicee en limonade met toegevoegde suikers kan gekozen worden voor water, rooibosthee, biologisch diksap of limonade zonder suiker. Naast een tuitbeker kunt u ook een gewone beker en een rietjes beker aanbieden. Vanaf 8 tot 10 maanden kan uw kind enkele slokjes uit een gewone beker proberen te drinken. Vanaf 1 jaar kan de rietjes beker geïntroduceerd worden. Een rietjes beker en open beker zijn goed voor het stimuleren van de spraakontwikkeling.

Tip:

Vanaf 1 jaar kunt u uw kind makkelijker uit een open beker leren drinken met yoghurt. Bijvoorbeeld als tussendoortje of na de warme maaltijd.

Voor meer informatie: